USQBC & QFC Ink MoU to Bolster Bilateral Business

[caption id="attachment_2330" align="aligncenter" width="900"]> Yousuf Mohamed Al-Jaida, QFC’s CEO & Board Member, and Mohammed Barakat, USQBC’s Managing Director[/caption] 27 February 2017, Doha: The Qatar Financial Centre (QFC) Authority today signed a Memorandum of Understanding (MoU) with the US-Qatar Business Council (USQBC) to expand collaboration between the two organizations and promote business between the United States and Qatar. The agreement lays the groundwork for the development of strategic initiatives aimed at benefitting both QFC-licensed firms and USQBC members. The MoU will expose American financial and professional services firms to the QFC’s world-class platform for doing business in Qatar and the Middle East, North Africa and South Asia (MENASA) region. It additionally provides a powerful avenue for firms operating at the QFC to pursue new business and engage with key partners in the US. The USQBC counts prominent Qatari and Fortune 500 companies among its members, who benefit from USQBC’s programming, advice and counsel in seeking bilateral business opportunities. Yousuf Mohamed Al-Jaida, QFC Authority CEO, said: "This agreement is the latest step by QFC to support the growth of our licensed firms and facilitate the expansion and diversification of the Qatari private sector. Cross-sector collaboration of this sort has been, and will continue to be, central to the success of QFC and the companies we serve.” USQBC’s Managing Director, Mohammed Barakat said: “Creating a world-class business environment for companies operating or interested in operating in Qatar is a goal shared by both the USQBC and QFC. With the signing of this agreement, our likeminded organizations commit to deepening collaboration and seizing new opportunities for the Qatari and American private sectors.”
-END-
The Qatar Financial Centre (QFC) is an onshore business and financial centre located in Doha, providing an excellent platform for firms to do business in Qatar and the region. The QFC offers its own legal, regulatory, tax and business environment, which allows 100% foreign ownership, 100% repatriation of profits, and charges a competitive rate of 10% corporate tax on locally sourced profits. The QFC welcomes a broad range of financial and non-financial services firms. For more information about the permitted activities and the benefits of setting up in the QFC, please visit qfc.qa | @QFCAuthority | #Facilitatingsuccess The US – Qatar Business Council is a non-profit, private sector organization, which provides a forum for discussion of key economic, commercial and other issues of interest to American companies doing or planning to do business in Qatar. The Council also provides information, consulting services, and sponsors events and programs, which provide insight into Qatar and its international business environment. As the only American organization devoted exclusively to improving commercial relations with Qatar, the Council plays a leading role in the expansion of the bilateral relationship. The Council is a membership-based organization, and its focus lies on providing value-added services to corporate members in the US, Qatar, and around the world. For more information about the US-Qatar Business Council and the benefits of membership, please visit usqbc.org | @USQatar | programs@usqbc.org

مركز قطر للمال ومجلس الأعمال القطري الأمريكي يوقعان على مذكرة تفاهم لدعم الأعمال الثنائية

27 شباط/فبراير 2017، الدوحة: وقعت اليوم هيئة مركز قطر للمال مذكرة تفاهم مجلس الأعمال القطري الأمريكي هدفها توسيع التعاون بين المنظمتين وتعزيز الأعمال بين الولايات المتحدة ودولة قطر.

وقد وضع هذا الاتفاق حجر الأساس لتطوير مبادرات استراتيجية ترمي إلى خدمة الشركات المرخصة من مركز قطر للأعمال وأعضاء مجلس الأعمال القطري الأمريكي. وسوف تلقي مذكرة التفاهم الضوء على الشركات الأمريكية المعنية بتقديم الخدمات المالية والمهنية على المنصة العالمية المستوى لمركز قطر للأعمال من أجل مزاولة الأعمال في قطر ومنطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا وجنوب آسيا.

كما ستكون هذه المذكرة بمثابة فسحة قوية تتيح للشركات العاملة في مركز قطر للمال مزاولة أعمال جديدة لها والتعامل مع شركاء مهمّين في الولايات المتحدة. ويشار إلى أن مجلس الأعمال القطري الأمريكي يضم بين أعضائه شركات قطرية بارزة وشركات مدرجة على قائمة "فورتشن 500"، وهي تستفيد من البرامج والخدمات الاستشارية والإرشادية التي يقدمها مركز الأعمال عند البحث عن فرص الأعمال الثنائية.

وفي هذا السياق قال الرئيس التنفيذي لهيئة مركز قطر للمال يوسف محمد الجيدة إن "هذا الاتفاق هو الخطوة الأحدث التي اتخذها مركز قطر للمال من أجل دعم نمو شركاتنا المرخصة وتسهيل توسّع القطاع الخاص وتنوعه في قطر. ولطالما كان هذا النوع من التعاون بين القطاعات وسيبقى ضروريًا لنجاح مركز قطر للمال والشركات التي نخدمها".

في المقابل أفاد المدير التنفيذي لمجلس الأعمال القطري الأمريكي محمد بركات أن "إيجاد بيئة أعمال عالمية المستوى للشركات العاملة أو المهتمة بالعمل في قطر هو هدف مشترك لدى مركز الأعمال القطري الأمريكي ومركز قطر للمال. وقد التزمت هاتان المنظمتان ذات التوجهات المماثلة عند التوقيع على هذا الاتفاق بتعميق التعاون واستناح الفرص الجديدة التي تتاح أمام القطاع الخاص في قطر والولايات المتحدة".

- النهاية -

يعتبر مركز قطر للمال قطبًا للتجارة والأعمال في الدوحة ويقدم منصة أعمال مميزة للشركات لمزوالة أعمالها في قطر والمنطقة. كما يقدم المركز إطاره القانوني والتنظيمي الخاص وبيئة الأعمال الخاصة به، وهو بذلك يسمح بالملكية الأجنبية بنسبة 100٪ وتحويل الأرباح بنسبة 100٪ بالإضافة إلى أنه يفرض ضريبة تنافسية بنسبة 10% على أرباح الشركات من مصادر محلية. يستقبل مركز قطر للمال مجموعة واسعة من الشركات المختصة بالخدمات المالية وغير المالية. لمعرفة المزيد عن الأنشطة المرخصة ومكاسب مزاولة العمل داخل المركز، يرجى زيارة الموقع الإلكتروني: qfc.qa @QFCAuthority |  #Facilitatingsuccess

مجلس الأعمال القطري الأمريكي هو منظمة غير ربحية تابعة للقطاع الخاص. يقدم هذا المركز منصة نقاش حول أهم القضايا الاقتصادية والتجارية وغيرها من المسائل التي تهم الشركات الأمريكية التي تعمل أو تنوي مزاولة أعمالها في قطر. كما يوفر المجلس المعلومات والخدمات الاستشارية ويرعى الفعاليات والبرامج التي تعطي فكرة عن قطر وبيئة أعمالها العالمية. وباعتباره المنظمة الأمريكية الوحيدة المكرسة حصريًا لتحسين العلاقات التجارية مع قطر، يضطلع المجلس بدور ريادي في توسيع العلاقة الثنائية بين البلدين. ويشار إلى أن المجلس عبارة عن منظمة قائمة على العضوية وينصبّ تركيزها على تقديم خدمات ذات قيمة مُضافة إلى الشركات الأعضاء فيها، إن كان في الولايات المتحدة أو في قطر أو في مختلف أنحاء العالم.



EVENTS

December 19, 2017 - December 19, 2017

Webinar — Business Opportunities in Qatar ()

March 11, 2018 - March 13, 2018

Doha International Maritime Defense Exhibition & Conference (Doha, Qatar)

October 28, 2018 - October 30, 2018

Milipol Qatar — 12th International Exhibition of Homeland Security (Doha, Qatar)